Żłobek

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

w Niepublicznym Żłobku  „Wesołe Tuptusie” w Sochaczewie

 

Preambuła

Niniejszy dokument powstał, aby zapewnić wychowankom Niepublicznego Żłobka „Wesołe Tuptusie” w Sochaczewie harmonijny rozwój w atmosferze bezpieczeństwa, troski, tolerancji, akceptacji oraz  szacunku.  Naczelną  zasadą  wszystkich  działań  podejmowanych  przez  pracowników żłobka jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Kierując się dobrem podopiecznych  pracownicy  placówki   dążą  do  ich  wszechstronnego  rozwoju  z  pełnym poszanowaniem ich praw. Każdy pracownik żłobka traktuje każde dziecko z  szacunkiem, uwzględniając jego potrzeby fizyczne, intelektualne, społeczne i emocjonalne. W Niepublicznym Żłobku „Wesołe Tuptusie”  niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika, rodzica czy innego opiekuna przemocy (w jakiejkolwiek formie) wobec dziecka.

ROZDZIAŁ I

Objaśnienie terminów

§ 1

1. Pracownikiem żłobka jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowę zlecenie.

2. Poprzez dziecko rozumie się osobę, która została przyjęta do żłobka.

3. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentowania dziecka, w szczególności jego   przedstawiciel   ustawowy   (rodzic/opiekun   prawny)    lub   inna    osoba   uprawniona do reprezentacji na podstawie przepisów szczególnych lub orzeczenia sądu (w tym rodzina zastępcza).

4. Zgoda opiekuna dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z opiekunów dziecka. Jednak w  przypadku  braku  porozumienia  między  opiekunami   dziecka   należy  poinformować opiekunów o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinno-opiekuńczy.

5. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika żłobka lub zaniedbywanie dziecka przez osoby zobowiązane do opieki nad nim.

6.  Krzywdzeniem jest:

●    przemoc fizyczna – celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu, groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem tego rodzaju przemocy mogą być złamania, siniaki, rany cięte, otarcia, poparzenia, obrażenia wewnętrzne,

●     przemoc   emocjonalna  (w  tym  słowna)  –  poniżanie,  upokarzanie,  ośmieszanie, wciąganie dziecka w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, uwagi i miłości, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań, którym nie  jest ono w stanie sprostać,

●    przemoc seksualna – angażowanie dziecka w aktywność seksualną przez osobę dorosłą .

7. Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci to wyznaczony przez dyrektora pracownik sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w żłobku.

8. Dane osobowe to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka

ROZDZIAŁ II

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

§ 2

1.   Pracownicy placówki posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na sytuację oraz czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.

2.   W  przypadku  zidentyfikowania  czynników  ryzyka  pracownicy  placówki  podejmują rozmowę  z  rodzicami,  przekazując  informację  na  temat  dostępnej  oferty  wsparcia i motywują ich do szukania dla siebie pomocy.

ROZDZIAŁ III

Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka

§ 3

1.   W przypadku podejrzenia przez pracownika żłobka, że dziecko jest krzywdzone pracownik ma  obowiązek  sporządzenia  notatki  służbowej  i  przekazanie  niezwłocznie  informacji dyrektorowi placówki.

2.   Dyrektor wzywa na rozmowę opiekunów dziecka, u którego podejrzewa się krzywdzenie, w rozmowie uczestniczy opiekun danej grupy, podczas rozmowy opiekunowie dziecka są informowani o podejrzeniu krzywdzenia.

3.   Dyrektor sporządza notatkę z przebiegu rozmowy z opiekunami dziecka.

4.   Opiekunowie dziecka są informowani o ofercie pomocy oraz  zostają poinformowani  o  podjętych przez  żłobek  działaniach  w  celu zapewnienia bezpieczeństwa dziecku. Jeżeli pomoc dla dziecka przekracza możliwości placówki, opiekunowie są poinformowani o ofercie wsparcia poza żłobkiem (instytucje, w których taką pomoc można uzyskać).

5.   W przypadku kiedy personel zaobserwuje u dziecka sińce lub możliwe inne symptomy przemocy fizycznej na ciele dziecka, które mają charakter powtarzający się lub też uraz stwierdzony po raz pierwszy, lecz nie budzi on wątpliwości w ocenie personelu żłobka, że dziecko doznało przemocy fizycznej lub molestowania, dyrektor informuje rodziców o obowiązku  zgłoszenia  podejrzenia  krzywdzenia  dziecka  do  odpowiedniej  instytucji (prokuratura, policja).

6.   Po  poinformowaniu   rodziców  dyrektor  żłobka  składa  zawiadomienie  o  podejrzeniu przestępstwa policji.

7.   Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji (Załącznik nr 1).

8.Pracownicy żłobka i wszystkie osoby, które otrzymały informacje o fakcie krzywdzenia dziecka są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

Postępowanie w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez rodziców

§ 4

1. Dyrektor wzywa rodziców dziecka na rozmowę, w której informuje ich, że podejrzani są o krzywdzenie dziecka. W rozmowie tej może uczestniczyć psycholog.

2. W trakcie rozmowy rodzice dziecka są informowani o powołaniu zespołu interwencyjnego w tej sprawie. Jeżeli podejrzenie krzywdzenia dziecka zgłosiła inna osoba można wezwać ją w celu uzupełnienia zgłoszenia.

3.  W  trakcie  spotkania  sporządzona  zostaje  notatka  z  przebiegu  rozmowy  z  rodzicami/ opiekunami prawnymi dziecka.

4. Psycholog wraz z powołanym zespołem opracowuje plan pomocy na podstawie informacji uzyskanych o dziecku.

5. Plan pomocy powinien zawierać:

●    Działanie   żłobka   w   celu   zapewnienia  bezpieczeństwa   dziecka   oraz   zgłoszenie podejrzenia do odpowiedniej instytucji (policja/prokuratura),

●    Zakres oferowanego wsparcia dziecka,

●    Skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.

Procedura postępowania w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka przez pracownika

§ 5

1.   W przypadku, gdy pracownik żłobka zauważy, że jakiekolwiek dziecko jest krzywdzone przez innego pracownika, osoba ta zobowiązana jest niezwłocznie powiadomić o tym dyrektora  placówki,  a  w  przypadku  jego  nieobecności   osobę  zastępującą,  oraz sporządzić notatkę służbową zawierającą dokładny opis zaistniałej sytuacji.

2.   Dyrektor wzywa na rozmowę pracownika, w  sprawie  którego  została  sporządzona notatka.  W  rozmowie  uczestniczą   inni  współpracownicy  mający wiedzę na ten temat.

3.   Dyrektor sporządza notatkę służbową zawierającą przebieg rozmowy, listę osób w niej uczestniczących, a także wnioski i postanowienia.

4.   W przypadku potwierdzenia podejrzenia , że fakt krzywdzenia miał miejsce, na wniosek dyrektora   żłobka, właściwy organ wszczyna postępowanie zmierzające do ukarania pracownika karą dyscyplinarną .

Rozdział IV

Zasady ochrony danych osobowych

§ 6

1.   Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w ustawie z dnia

10 maja 2018 r. o ochronie danych.

2.   Każde dziecko ma prawo do ochrony jego danych osobowych.

3.Dane osobowe dziecka wykorzystywane są wyłącznie zgodnie z przeznaczeniem, do którego zostały udostępnione.

4.   Opiekunom dzieci przysługuje wgląd do danych osobowych dziecka z możliwością ich zmiany.

5.   Pracownicy żłobka, bezpośrednio sprawujący opiekę nad dziećmi zostają upoważnieni do przetwarzania danych osobowych na podstawie upoważnienia

6. Żłobek zapewnia ochronę danych osobowych przed wglądem osób nieupoważnionych , utratą, uszkodzeniem lub zniszczeniem.

7. Pieczę  nad  dokumentami  zawierającymi  dane  osobowe  dzieci  sprawuje  dyrektor żłobka.

8. Pracownik żłobka może wykorzystać informacje o dziecku w celach szkoleniowych lub edukacyjnych    wyłącznie    z    zachowaniem    anonimowości    dziecka    w    sposób uniemożliwiający identyfikację dziecka.

9. Pracownicy żłobka nie udostępniają przedstawicielom mediów informacji o dzieciach i ich opiekunach.

Rozdział V

Zasady ochrony wizerunku dziecka

§ 7

1.   Żłobek zobowiązuje się do chronienia wizerunku dziecka.

2.   Upublicznianie  wizerunku  dziecka  utrwalonego  w  jakiekolwiek  formie  wymaga pisemnej formie zgody opiekuna.

3.   Opiekunowie  wyrażają pisemną  zgodę na umieszczanie zdjęć  dziecka na  stronach internetowych żłobka.

 

Rozdział VI

Kodeks postępowania z dzieckiem

§ 8

Kontakt fizyczny – dotykanie dzieci.

1. W sytuacji zajęć i zabaw

Opiekun ma prawo przytulać dziecko, sadzać je na kolanach, trzymać na rękach, stosować zabawy  tzw.   „paluszkowo-dotykowe”,  bezpośrednio  pomagać  dziecku  w  wykonywaniu ćwiczeń  sprawnościowych,  zadań  ruchowych,  oraz  zadań  manualnych  –  tylko  za  zgodą dziecka.

2.  W sytuacji ewentualnego zagrożenia wypadkiem, kontuzją, urazem etc.

Opiekun ma prawo zdecydowanie  odsunąć dziecko od źródła zagrożenia. Ma prawo wyprowadzić dziecko, wynieść je w miejsce bezpieczne. Ma prawo stanowczo, ale nie gwałtownie odebrać dziecku przedmiot zagrażający jego zdrowiu. Następnie powinien wyjaśnić dziecku przyczyny swoich działań .

3. W sytuacji ratowania zdrowia i życia dziecka

W  takich   sytuacjach  wszyscy  pracownicy  Żłobka  mają  prawo   i   obowiązek  udzielić bezpośredniej pomocy dziecku. Sposób udzielenia tej pomocy jest uzależniony od rodzaju, stopnia i okoliczności zagrożenia jakiemu uległo dziecko. Wszyscy pracownicy Żłobka będą okresowo przeszkalani w zakresie udzielania pierwszej pomocy dziecku w sytuacji zagrożenia jego zdrowia i życia.

4.   W   sytuacji   wykonywania   czynności   pielęgnacyjnych.   Opiekun   ma   obowiązek wykonywać czynności pielęgnacyjne przy dziecku takie jak:

●    mycie i pielęgnacja intymnych okolic ciała dziecka w sytuacji, gdy się ono zanieczyści,  zmoczy,

●    zmiana bielizny, ubranka, wymiana pieluszki dziecku.

Opiekun ma obowiązek systematycznie dbać o czystość rąk i buzi dziecka. W zależności od stopnia samodzielności dziecka opiekun w tych działaniach je wyręcza, pomaga lub tylko kontroluje  i  wspiera  wysiłki  dziecka.  Dziecko  jest  zawsze  uprzedzane  przez  opiekuna  o potrzebie i konieczności wykonania przy nim czynności pielęgnacyjnych. Nie jest też nigdy za zmoczenie   się    czy   zanieczyszczenie   karane,    zawstydzane   i    ośmieszane.    Czynności pielęgnacyjne wykonywane są przez opiekuna w sposób delikatny, spokojnie, bez pośpiechu, tak aby dziecko czuło się w tych sytuacjach bezpiecznie.

5. W sytuacjach rozbierania, przebierania do snu, ubierania.

W wypadku dzieci bardziej samodzielnych opiekun jedynie służy im pomocą w czynnościach ubierania  i  rozbierania  –  za  ich  zgodą .  Dzieciom  mniej  samodzielnym  opiekun  w  tych czynnościach pomaga w większym  stopniu lub  całkowicie je w nich wyręcza.  Wszystkie czynności opiekun wykonuje w sposób delikatny, spokojnie, bez zbędnego pośpiechu, dbając o komfort dziecka.

6. W sytuacji leżakowania.

W miarę możliwości opiekun respektuje indywidualne przyzwyczajenia dziecka związane z odpoczynkiem  i  zasypianiem.  Opiekun  nie  zmusza  dzieci  do  spania.  Dzieci  niespokojne, rozdrażnione  (o  ile  tego  potrzebują  przed  odpoczynkiem)  opiekun  uspokaja  delikatnie je gładząc,  trzymając  za  rękę,  lekko  kołysząc.   Po  leżakowaniu,  jeśli  istnieje  konieczność wybudzenia dziecka, opiekun czyni to w sposób delikatny, spokojny zwracając się do niego po imieniu.

7. W sytuacji spożywania posiłków.

●    Opiekun nie zmusza dzieci do jedzenia.

● Opiekun zachęca dzieci do samodzielnego spożywania posiłku, swoją pomoc oferuje dzieciom, które o to poproszą .

●    Opiekun ma obowiązek nakarmić dzieci, które nie potrafią samodzielnie jeść . Dzieci spożywają posiłki w spokojnej atmosferze. Każde dziecko jew swoim tempie i tyle, ile chce.

●Opiekun karmiąc dziecko kładzie na łyżkę niewielką ilość pokarmu, tak aby dziecko mogło swobodnie go pogryźć – nie „zapycha” dziecięcej buzi jedzeniem.

●    Opiekun karmiąc jest zawsze zwrócony twarzą w kierunku dziecka.

Środowisko

Przestrzeń, w której przebywa dziecko w Żłobku musi być dla niego przyjazna i przestronna. Jej wielkość określana jest jako minimum powierzchni liczonej w metrach kwadratowych przypadających na jedno dziecko w Żłobku. Przestrzeń, w której funkcjonują dzieci musi być podzielona na odpowiednio duże obszary przeznaczone: do zabawy, odpoczynku, spożywania posiłków, dokonywania toalety. Pomieszczenia, w których przebywają dzieci muszą być jasne, suche, ciepłe, funkcjonalne, systematycznie sprzątane i wietrzone. Sprzęty, zabawki, pomoce dydaktyczne muszą być opatrzone certyfikatem bezpieczeństwa. Sprzęty, zabawki i pomoce muszą być dostosowane do wzrostu dziecka (mebelki, sprzęt ogrodowy) i do jego potrzeb rozwojowych (pomoce dydaktyczne, zabawki). Sprzęty, zabawki, akcesoria toaletowe muszą być systematycznie myte i odkażane.

Język i równe traktowanie.

Opiekun do dziecka zwraca się zawsze po imieniu. Mówi do dziecka spokojnie, nie podnosi głosu.  Używa  języka  prostego,   zrozumiałego  dla  dziecka,  a  zarazem  poprawnego  pod względem reguł językowych. Nie używa  słów  i  wyrażeń  niecenzuralnych. Nie  etykietuje dziecka, nie ośmiesza go i nie upokarza. Nie używa wobec dziecka przemocy psychicznej, nie grozi dziecku i nie zastrasza aby uzyskać posłuszeństwo. Uprzedza dziecko o wszystkich swoich wobec niego zamierzeniach – nie stawia nigdy dziecka  wobec tzw. faktów dokonanych. Nie ocenia postępowania rodziców dziecka w jego obecności. Nigdy nie pozostawia dziecka bez wyjaśnienia – tłumaczy swoje decyzje, przedstawia  swoje racje. Nigdy nie pozostaje obojętnym na wyrażoną przez dziecko chęć nawiązania kontaktu ,rozmowy. Zachęca i ośmiela dziecko do mówienia. Wszystkie dzieci traktuje jednakowo, bez względu na kolor skóry, pochodzenie,  środowisko  społeczne,  tradycje kulturowe i religijne,  status materialny,  stan zdrowia, wygląd, zachowanie etc.

Konsekwencje

Konsekwencje muszą być zawsze odpowiednio dobrane do wieku i poziomu rozwoju dziecka. Pochwała i zachęta powinny być najczęściej stosowanym przez opiekuna środkiem do osiągnięcia sukcesów wychowawczych. Dyscyplinowanie dziecka ogranicza się jedynie do koniecznego i konsekwentnego stawiania wobec niego granic – spokojnego wyjaśniania co wolno, a czego nie wolno. Stosowanie dyscypliny wobec dziecka nie może naruszać jego godności  i  nietykalności  osobistej.  Konsekwencja  nigdy  nie  dotyczy  odczuwanych  przez dziecko uczuć i emocji, jedynie wynikających z nich niepożądanych działań . W wypadku konieczności wyciągnięcia konsekwencji nie mogą one nosić cech przemocy fizycznej ani psychicznej  w  stosunku  do  dziecka.  W  wypadku  nieprzestrzegania  zasad  kodeksu  przez opiekuna  w  żłobku  stosuje  się  procedury  interwencyjne  i  zapobiegawcze.

Transport i przemieszczanie się.

Dzieci przebywające w Żłobku pod opieką opiekunów nie opuszczają terenu Żłobka w czasie swojego w nim pobytu  (w  wyjątkowych  sytuacjach  organizowane  są  wyjścia  poza  teren placówki,    lecz     zawsze    z     towarzyszeniem     opiekunów    ze     Żłobka    oraz     części rodziców/opiekunów prawnych). Dziecko opuszcza Żłobek jedynie w obecności rodzica lub pełnoletniego opiekuna upoważnionego do jego odbioru z placówki i spełniającego zarazem warunek trzeźwości i poczytalności. Jeżeli żadna z upoważnionych do opieki nad dzieckiem osób nie może odebrać dziecka z placówki w godzinach jej funkcjonowania, uruchomiona zostanie procedura przekazania dziecka ze Żłobka do odpowiedniej placówki opiekuńczej. Wszystkie sytuacje związane z przemieszczaniem się dzieci po terenie Żłobka takie jak: zmiana pomieszczeń, zmiana grup, wyjście i powrót ze żłobkowego placu zabaw odbywają się zawsze w  obecności  opiekunów. Dzieci najmłodsze w  sytuacji  przemieszczania  się powinny być zawsze    indywidualnie     asekurowane    przez    opiekunów.     Grupy    dziecięce     podczas przemieszczania się powinny być podzielone na mniejsze zespoły, tak aby opiekunowie mogli w pełni czuwać nad bezpieczeństwem dzieci. Opiekun zawsze uprzedza dziecko o konieczności zmiany miejsca, wyjaśnia jej przyczyny. W trakcie przemieszczania się, o ile nie ma ono na celu ochrony zdrowia lub życia dziecka, opiekun dba o jego komfort m. in. Dostosowuje swoje tempo poruszania się do tempa dziecka, nie ponagla go, nie pospiesza, jeśli trzeba trzyma za rękę .

 

ROZDZIAŁ VII

Monitoring stosowania Polityki ochrony dzieci

§ 9

1. Dyrektor żłobka wyznacza osobę odpowiedzialną za Politykę ochrony dzieci w Niepublicznym Żłobku „Wesołe Tuptusie” w Sochaczewie.

2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji  Polityki  ochrony  dzieci,  za  reagowanie  na  sygnały  naruszenia  Polityki  oraz  za proponowanie zmian w Polityce.

3. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród pracowników żłobka, raz w roku, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki – wzór ankiety stanowi Załącznik nr 2 do niniejszej Polityki.

4.  W  ankiecie  pracownicy  żłobka  mogą  proponować  zmiany  Polityki   oraz  wskazywać naruszenia Polityki w placówce.

5. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników placówki ankiet.

Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi żłobka.

6.  Dyrektor,  w  porozumieniu  z  pracownikami  żłobka,  wprowadza  do  Polityki  niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom żłobka  nowe brzmienie Polityki.

Rozdział VIII

Zasady rekrutacji osób ubiegających o przyjęcie do pracy

§ 10

1.  Aby  w  jak  największym  stopniu  zniwelować  zagrożenia  krzywdzeniem  dzieci  przez pracowników żłobka rekrutacja osób ubiegających się o przyjęcie do pracy odbywa się według ustalonych zasad, które obejmą:

a) ocenę przygotowania kandydatów do pracy z dziećmi (dokumenty potwierdzające posiadane wykształcenie w zakresie kwalifikacji pozwalających na pracę z dziećmi w żłobku),

b) sprawdzenie ewentualnych referencji,

c)zobowiązanie do złożenia oświadczenia o niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności  seksualnej i obyczajności i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego lub o  toczących się postępowaniach karnych lub dyscyplinarnych w tym zakresie oraz zaświadczenia o niekaralności z KRK.

2.  Zgodnie  z  art.  21  ustawy  z  dnia   16  maja  2016  r.  o  przeciwdziałaniu  zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym Dyrektor  Placówki ma obowiązek sprawdzenia czy dane zatrudnianej bądź dopuszczanej osoby są zamieszczone w rejestrze sprawców Przestępstw Na Tle Seksualnym.

ROZDZIAŁ IX

Przepisy końcowe

§ 11

1. Polityka ochrony dzieci wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.

2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników żłobka, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników lub poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną .