STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
w Niepublicznym Żłobku „Wesołe Tuptusie” w Sochaczewie
Preambuła
Niniejszy dokument powstał, aby zapewnić wychowankom Niepublicznego Żłobka „Wesołe Tuptusie” w Sochaczewie harmonijny rozwój w atmosferze bezpieczeństwa, troski, tolerancji, akceptacji oraz szacunku. Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników żłobka jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Kierując się dobrem podopiecznych pracownicy placówki dążą do ich wszechstronnego rozwoju z pełnym poszanowaniem ich praw. Każdy pracownik żłobka traktuje każde dziecko z szacunkiem, uwzględniając jego potrzeby fizyczne, intelektualne, społeczne i emocjonalne. W Niepublicznym Żłobku „Wesołe Tuptusie” niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika, rodzica czy innego opiekuna przemocy (w jakiejkolwiek formie) wobec dziecka.
ROZDZIAŁ I
Objaśnienie terminów
§ 1
1. Pracownikiem żłobka jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowę zlecenie.
2. Poprzez dziecko rozumie się osobę, która została przyjęta do żłobka.
3. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentowania dziecka, w szczególności jego przedstawiciel ustawowy (rodzic/opiekun prawny) lub inna osoba uprawniona do reprezentacji na podstawie przepisów szczególnych lub orzeczenia sądu (w tym rodzina zastępcza).
4. Zgoda opiekuna dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z opiekunów dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między opiekunami dziecka należy poinformować opiekunów o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinno-opiekuńczy.
5. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika żłobka lub zaniedbywanie dziecka przez osoby zobowiązane do opieki nad nim.
6. Krzywdzeniem jest:
● przemoc fizyczna – celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu, groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem tego rodzaju przemocy mogą być złamania, siniaki, rany cięte, otarcia, poparzenia, obrażenia wewnętrzne,
● przemoc emocjonalna (w tym słowna) – poniżanie, upokarzanie, ośmieszanie, wciąganie dziecka w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, uwagi i miłości, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań, którym nie jest ono w stanie sprostać,
● przemoc seksualna – angażowanie dziecka w aktywność seksualną przez osobę dorosłą .
7. Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci to wyznaczony przez dyrektora pracownik sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w żłobku.
8. Dane osobowe to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka
ROZDZIAŁ II
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
§ 2
1. Pracownicy placówki posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na sytuację oraz czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy placówki podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informację na temat dostępnej oferty wsparcia i motywują ich do szukania dla siebie pomocy.
ROZDZIAŁ III
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka
§ 3
1. W przypadku podejrzenia przez pracownika żłobka, że dziecko jest krzywdzone pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazanie niezwłocznie informacji dyrektorowi placówki.
2. Dyrektor wzywa na rozmowę opiekunów dziecka, u którego podejrzewa się krzywdzenie, w rozmowie uczestniczy opiekun danej grupy, podczas rozmowy opiekunowie dziecka są informowani o podejrzeniu krzywdzenia.
3. Dyrektor sporządza notatkę z przebiegu rozmowy z opiekunami dziecka.
4. Opiekunowie dziecka są informowani o ofercie pomocy oraz zostają poinformowani o podjętych przez żłobek działaniach w celu zapewnienia bezpieczeństwa dziecku. Jeżeli pomoc dla dziecka przekracza możliwości placówki, opiekunowie są poinformowani o ofercie wsparcia poza żłobkiem (instytucje, w których taką pomoc można uzyskać).
5. W przypadku kiedy personel zaobserwuje u dziecka sińce lub możliwe inne symptomy przemocy fizycznej na ciele dziecka, które mają charakter powtarzający się lub też uraz stwierdzony po raz pierwszy, lecz nie budzi on wątpliwości w ocenie personelu żłobka, że dziecko doznało przemocy fizycznej lub molestowania, dyrektor informuje rodziców o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura, policja).
6. Po poinformowaniu rodziców dyrektor żłobka składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa policji.
7. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji (Załącznik nr 1).
8.Pracownicy żłobka i wszystkie osoby, które otrzymały informacje o fakcie krzywdzenia dziecka są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
Postępowanie w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez rodziców
§ 4
1. Dyrektor wzywa rodziców dziecka na rozmowę, w której informuje ich, że podejrzani są o krzywdzenie dziecka. W rozmowie tej może uczestniczyć psycholog.
2. W trakcie rozmowy rodzice dziecka są informowani o powołaniu zespołu interwencyjnego w tej sprawie. Jeżeli podejrzenie krzywdzenia dziecka zgłosiła inna osoba można wezwać ją w celu uzupełnienia zgłoszenia.
3. W trakcie spotkania sporządzona zostaje notatka z przebiegu rozmowy z rodzicami/ opiekunami prawnymi dziecka.
4. Psycholog wraz z powołanym zespołem opracowuje plan pomocy na podstawie informacji uzyskanych o dziecku.
5. Plan pomocy powinien zawierać:
● Działanie żłobka w celu zapewnienia bezpieczeństwa dziecka oraz zgłoszenie podejrzenia do odpowiedniej instytucji (policja/prokuratura),
● Zakres oferowanego wsparcia dziecka,
● Skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
Procedura postępowania w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka przez pracownika
§ 5
1. W przypadku, gdy pracownik żłobka zauważy, że jakiekolwiek dziecko jest krzywdzone przez innego pracownika, osoba ta zobowiązana jest niezwłocznie powiadomić o tym dyrektora placówki, a w przypadku jego nieobecności osobę zastępującą, oraz sporządzić notatkę służbową zawierającą dokładny opis zaistniałej sytuacji.
2. Dyrektor wzywa na rozmowę pracownika, w sprawie którego została sporządzona notatka. W rozmowie uczestniczą inni współpracownicy mający wiedzę na ten temat.
3. Dyrektor sporządza notatkę służbową zawierającą przebieg rozmowy, listę osób w niej uczestniczących, a także wnioski i postanowienia.
4. W przypadku potwierdzenia podejrzenia , że fakt krzywdzenia miał miejsce, na wniosek dyrektora żłobka, właściwy organ wszczyna postępowanie zmierzające do ukarania pracownika karą dyscyplinarną .
Rozdział IV
Zasady ochrony danych osobowych
§ 6
1. Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w ustawie z dnia
10 maja 2018 r. o ochronie danych.
2. Każde dziecko ma prawo do ochrony jego danych osobowych.
3.Dane osobowe dziecka wykorzystywane są wyłącznie zgodnie z przeznaczeniem, do którego zostały udostępnione.
4. Opiekunom dzieci przysługuje wgląd do danych osobowych dziecka z możliwością ich zmiany.
5. Pracownicy żłobka, bezpośrednio sprawujący opiekę nad dziećmi zostają upoważnieni do przetwarzania danych osobowych na podstawie upoważnienia
6. Żłobek zapewnia ochronę danych osobowych przed wglądem osób nieupoważnionych , utratą, uszkodzeniem lub zniszczeniem.
7. Pieczę nad dokumentami zawierającymi dane osobowe dzieci sprawuje dyrektor żłobka.
8. Pracownik żłobka może wykorzystać informacje o dziecku w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka w sposób uniemożliwiający identyfikację dziecka.
9. Pracownicy żłobka nie udostępniają przedstawicielom mediów informacji o dzieciach i ich opiekunach.
Rozdział V
Zasady ochrony wizerunku dziecka
§ 7
1. Żłobek zobowiązuje się do chronienia wizerunku dziecka.
2. Upublicznianie wizerunku dziecka utrwalonego w jakiekolwiek formie wymaga pisemnej formie zgody opiekuna.
3. Opiekunowie wyrażają pisemną zgodę na umieszczanie zdjęć dziecka na stronach internetowych żłobka.
Rozdział VI
Kodeks postępowania z dzieckiem
§ 8
Kontakt fizyczny – dotykanie dzieci.
1. W sytuacji zajęć i zabaw
Opiekun ma prawo przytulać dziecko, sadzać je na kolanach, trzymać na rękach, stosować zabawy tzw. „paluszkowo-dotykowe”, bezpośrednio pomagać dziecku w wykonywaniu ćwiczeń sprawnościowych, zadań ruchowych, oraz zadań manualnych – tylko za zgodą dziecka.
2. W sytuacji ewentualnego zagrożenia wypadkiem, kontuzją, urazem etc.
Opiekun ma prawo zdecydowanie odsunąć dziecko od źródła zagrożenia. Ma prawo wyprowadzić dziecko, wynieść je w miejsce bezpieczne. Ma prawo stanowczo, ale nie gwałtownie odebrać dziecku przedmiot zagrażający jego zdrowiu. Następnie powinien wyjaśnić dziecku przyczyny swoich działań .
3. W sytuacji ratowania zdrowia i życia dziecka
W takich sytuacjach wszyscy pracownicy Żłobka mają prawo i obowiązek udzielić bezpośredniej pomocy dziecku. Sposób udzielenia tej pomocy jest uzależniony od rodzaju, stopnia i okoliczności zagrożenia jakiemu uległo dziecko. Wszyscy pracownicy Żłobka będą okresowo przeszkalani w zakresie udzielania pierwszej pomocy dziecku w sytuacji zagrożenia jego zdrowia i życia.
4. W sytuacji wykonywania czynności pielęgnacyjnych. Opiekun ma obowiązek wykonywać czynności pielęgnacyjne przy dziecku takie jak:
● mycie i pielęgnacja intymnych okolic ciała dziecka w sytuacji, gdy się ono zanieczyści, zmoczy,
● zmiana bielizny, ubranka, wymiana pieluszki dziecku.
Opiekun ma obowiązek systematycznie dbać o czystość rąk i buzi dziecka. W zależności od stopnia samodzielności dziecka opiekun w tych działaniach je wyręcza, pomaga lub tylko kontroluje i wspiera wysiłki dziecka. Dziecko jest zawsze uprzedzane przez opiekuna o potrzebie i konieczności wykonania przy nim czynności pielęgnacyjnych. Nie jest też nigdy za zmoczenie się czy zanieczyszczenie karane, zawstydzane i ośmieszane. Czynności pielęgnacyjne wykonywane są przez opiekuna w sposób delikatny, spokojnie, bez pośpiechu, tak aby dziecko czuło się w tych sytuacjach bezpiecznie.
5. W sytuacjach rozbierania, przebierania do snu, ubierania.
W wypadku dzieci bardziej samodzielnych opiekun jedynie służy im pomocą w czynnościach ubierania i rozbierania – za ich zgodą . Dzieciom mniej samodzielnym opiekun w tych czynnościach pomaga w większym stopniu lub całkowicie je w nich wyręcza. Wszystkie czynności opiekun wykonuje w sposób delikatny, spokojnie, bez zbędnego pośpiechu, dbając o komfort dziecka.
6. W sytuacji leżakowania.
W miarę możliwości opiekun respektuje indywidualne przyzwyczajenia dziecka związane z odpoczynkiem i zasypianiem. Opiekun nie zmusza dzieci do spania. Dzieci niespokojne, rozdrażnione (o ile tego potrzebują przed odpoczynkiem) opiekun uspokaja delikatnie je gładząc, trzymając za rękę, lekko kołysząc. Po leżakowaniu, jeśli istnieje konieczność wybudzenia dziecka, opiekun czyni to w sposób delikatny, spokojny zwracając się do niego po imieniu.
7. W sytuacji spożywania posiłków.
● Opiekun nie zmusza dzieci do jedzenia.
● Opiekun zachęca dzieci do samodzielnego spożywania posiłku, swoją pomoc oferuje dzieciom, które o to poproszą .
● Opiekun ma obowiązek nakarmić dzieci, które nie potrafią samodzielnie jeść . Dzieci spożywają posiłki w spokojnej atmosferze. Każde dziecko jew swoim tempie i tyle, ile chce.
●Opiekun karmiąc dziecko kładzie na łyżkę niewielką ilość pokarmu, tak aby dziecko mogło swobodnie go pogryźć – nie „zapycha” dziecięcej buzi jedzeniem.
● Opiekun karmiąc jest zawsze zwrócony twarzą w kierunku dziecka.
Środowisko
Przestrzeń, w której przebywa dziecko w Żłobku musi być dla niego przyjazna i przestronna. Jej wielkość określana jest jako minimum powierzchni liczonej w metrach kwadratowych przypadających na jedno dziecko w Żłobku. Przestrzeń, w której funkcjonują dzieci musi być podzielona na odpowiednio duże obszary przeznaczone: do zabawy, odpoczynku, spożywania posiłków, dokonywania toalety. Pomieszczenia, w których przebywają dzieci muszą być jasne, suche, ciepłe, funkcjonalne, systematycznie sprzątane i wietrzone. Sprzęty, zabawki, pomoce dydaktyczne muszą być opatrzone certyfikatem bezpieczeństwa. Sprzęty, zabawki i pomoce muszą być dostosowane do wzrostu dziecka (mebelki, sprzęt ogrodowy) i do jego potrzeb rozwojowych (pomoce dydaktyczne, zabawki). Sprzęty, zabawki, akcesoria toaletowe muszą być systematycznie myte i odkażane.
Język i równe traktowanie.
Opiekun do dziecka zwraca się zawsze po imieniu. Mówi do dziecka spokojnie, nie podnosi głosu. Używa języka prostego, zrozumiałego dla dziecka, a zarazem poprawnego pod względem reguł językowych. Nie używa słów i wyrażeń niecenzuralnych. Nie etykietuje dziecka, nie ośmiesza go i nie upokarza. Nie używa wobec dziecka przemocy psychicznej, nie grozi dziecku i nie zastrasza aby uzyskać posłuszeństwo. Uprzedza dziecko o wszystkich swoich wobec niego zamierzeniach – nie stawia nigdy dziecka wobec tzw. faktów dokonanych. Nie ocenia postępowania rodziców dziecka w jego obecności. Nigdy nie pozostawia dziecka bez wyjaśnienia – tłumaczy swoje decyzje, przedstawia swoje racje. Nigdy nie pozostaje obojętnym na wyrażoną przez dziecko chęć nawiązania kontaktu ,rozmowy. Zachęca i ośmiela dziecko do mówienia. Wszystkie dzieci traktuje jednakowo, bez względu na kolor skóry, pochodzenie, środowisko społeczne, tradycje kulturowe i religijne, status materialny, stan zdrowia, wygląd, zachowanie etc.
Konsekwencje
Konsekwencje muszą być zawsze odpowiednio dobrane do wieku i poziomu rozwoju dziecka. Pochwała i zachęta powinny być najczęściej stosowanym przez opiekuna środkiem do osiągnięcia sukcesów wychowawczych. Dyscyplinowanie dziecka ogranicza się jedynie do koniecznego i konsekwentnego stawiania wobec niego granic – spokojnego wyjaśniania co wolno, a czego nie wolno. Stosowanie dyscypliny wobec dziecka nie może naruszać jego godności i nietykalności osobistej. Konsekwencja nigdy nie dotyczy odczuwanych przez dziecko uczuć i emocji, jedynie wynikających z nich niepożądanych działań . W wypadku konieczności wyciągnięcia konsekwencji nie mogą one nosić cech przemocy fizycznej ani psychicznej w stosunku do dziecka. W wypadku nieprzestrzegania zasad kodeksu przez opiekuna w żłobku stosuje się procedury interwencyjne i zapobiegawcze.
Transport i przemieszczanie się.
Dzieci przebywające w Żłobku pod opieką opiekunów nie opuszczają terenu Żłobka w czasie swojego w nim pobytu (w wyjątkowych sytuacjach organizowane są wyjścia poza teren placówki, lecz zawsze z towarzyszeniem opiekunów ze Żłobka oraz części rodziców/opiekunów prawnych). Dziecko opuszcza Żłobek jedynie w obecności rodzica lub pełnoletniego opiekuna upoważnionego do jego odbioru z placówki i spełniającego zarazem warunek trzeźwości i poczytalności. Jeżeli żadna z upoważnionych do opieki nad dzieckiem osób nie może odebrać dziecka z placówki w godzinach jej funkcjonowania, uruchomiona zostanie procedura przekazania dziecka ze Żłobka do odpowiedniej placówki opiekuńczej. Wszystkie sytuacje związane z przemieszczaniem się dzieci po terenie Żłobka takie jak: zmiana pomieszczeń, zmiana grup, wyjście i powrót ze żłobkowego placu zabaw odbywają się zawsze w obecności opiekunów. Dzieci najmłodsze w sytuacji przemieszczania się powinny być zawsze indywidualnie asekurowane przez opiekunów. Grupy dziecięce podczas przemieszczania się powinny być podzielone na mniejsze zespoły, tak aby opiekunowie mogli w pełni czuwać nad bezpieczeństwem dzieci. Opiekun zawsze uprzedza dziecko o konieczności zmiany miejsca, wyjaśnia jej przyczyny. W trakcie przemieszczania się, o ile nie ma ono na celu ochrony zdrowia lub życia dziecka, opiekun dba o jego komfort m. in. Dostosowuje swoje tempo poruszania się do tempa dziecka, nie ponagla go, nie pospiesza, jeśli trzeba trzyma za rękę .
ROZDZIAŁ VII
Monitoring stosowania Polityki ochrony dzieci
§ 9
1. Dyrektor żłobka wyznacza osobę odpowiedzialną za Politykę ochrony dzieci w Niepublicznym Żłobku „Wesołe Tuptusie” w Sochaczewie.
2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki ochrony dzieci, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki oraz za proponowanie zmian w Polityce.
3. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród pracowników żłobka, raz w roku, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki – wzór ankiety stanowi Załącznik nr 2 do niniejszej Polityki.
4. W ankiecie pracownicy żłobka mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki w placówce.
5. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników placówki ankiet.
Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi żłobka.
6. Dyrektor, w porozumieniu z pracownikami żłobka, wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom żłobka nowe brzmienie Polityki.
Rozdział VIII
Zasady rekrutacji osób ubiegających o przyjęcie do pracy
§ 10
1. Aby w jak największym stopniu zniwelować zagrożenia krzywdzeniem dzieci przez pracowników żłobka rekrutacja osób ubiegających się o przyjęcie do pracy odbywa się według ustalonych zasad, które obejmą:
a) ocenę przygotowania kandydatów do pracy z dziećmi (dokumenty potwierdzające posiadane wykształcenie w zakresie kwalifikacji pozwalających na pracę z dziećmi w żłobku),
b) sprawdzenie ewentualnych referencji,
c)zobowiązanie do złożenia oświadczenia o niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego lub o toczących się postępowaniach karnych lub dyscyplinarnych w tym zakresie oraz zaświadczenia o niekaralności z KRK.
2. Zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 16 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym Dyrektor Placówki ma obowiązek sprawdzenia czy dane zatrudnianej bądź dopuszczanej osoby są zamieszczone w rejestrze sprawców Przestępstw Na Tle Seksualnym.
ROZDZIAŁ IX
Przepisy końcowe
§ 11
1. Polityka ochrony dzieci wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników żłobka, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników lub poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną .